Radzenie sobie ze stresem

Podczas naszego życia stresujemy się tak często, że uczucie zdenerwowania wydaje nam się właściwie zupełnie normalne. Choć dużo w tym prawdy, nie można zaprzeczyć, że zbyt długie lub częste napięcie może całkowicie spustoszyć nasz organizm, a nawet psychikę. Dlatego też tak ważne jest, by chcieć i umieć odpowiednio rozładowywać nagromadzone w wyniku stresującego trybu życia napięcie

Podczas gdy czujemy się zdenerwowani, w naszym organizmie uwalniane są hormony, których zadaniem pierwotnie było maksymalne zmobilizowanie ciała do ucieczki przed obiektem zagrażającym naszemu życiu. W związku z tym w chwilach stresu przechodzimy na najwyższe obroty, czego następstwem jest duże osłabienie, którego natężenie zwiększa się, jeśli szybko nie uporamy się z nerwami. Dlatego niezmiernie ważne jest, by nie poddawać się bezwolnie stanom napięcia i walczyć z nimi w sposób jak najbardziej przemyślany.

Częstym błędem, który popełniamy w sytuacjach stresowych jest zwracanie się ku negatywnym metodom kojenia nerwów. Sięgamy po alkohol, papierosy, niezdrowe jedzenie – tym sposobem przytłumiamy emocje i uspokajamy hormony, jednocześnie jednak szkodząc swojemu ciału, a dodatkowo także przyzwyczajając się do tego, że właśnie po te środki powinniśmy sięgać w chwili, kiedy będziemy zdenerwowani. W dalszej perspektywie grozi to złymi nawykami, a także destrukcyjnymi i trudnymi do pokonania nałogami.

O wiele lepszymi sposobami na radzenie sobie ze stresem są tak zwane „aktywne” metody. Zaliczają się do nich takie działania, jak chociażby wyjście na dłuższy spacer, „wypacanie” stresu na siłowni, czy podczas joggingu, zabawa z psem, dynamiczny taniec, a nawet wyładowywanie się na worku treningowym. Aktywność fizyczna w chwilach stresu pomaga zrównoważyć poziom hormonów w organizmie, a zmęczenie mięśni w naturalny sposób poprawia nastrój. Jednocześnie poprawia się także sprawność ciała, a tym samym także stan zdrowia i własna ocena, co w perspektywie długofalowej ułatwia radzenie sobie z napięciem.

Dobrymi sposobami na ukojenie nerwów są też kontakty z bliskimi, o ile to nie oni są źródłem naszego stresu – wyjście do kawiarni czy kina pomaga uwolnić się od każdej dręczącej myśli. Podobnie działa także medytacja, słuchanie muzyki, pielęgnacja ciała i twarzy, zarówno u kosmetyczki, jak i w zaciszu własnego domu. Nie do przecenienia jest także po prostu zwykła gorąca kąpiel z aromatyczną pianą lub szklanka ciepłego kakao.