Co to jest stres?

Jeśli zastanawialiście się kiedyś, czym tak naprawdę jest to irytujące uczucie zdenerwowania, dlaczego i w jaki sposób powstaje, czy też na jakie typy można je podzielić, koniecznie powinniście zapoznać się z poniższym tekstem. Na tej stronie zgromadzone zostały informacje zamykające stres w pigułce.

Pojawia się w chwilach, kiedy w naszym życiu pojawia się problem, bądź też sytuacja, w której czujemy się niepewnie. Może to być zarówno wydarzenie tragiczne, czyli śmierć kogoś bliskiego, jak i coś radosnego – chociażby własny ślub. W takich chwilach do naszego mózgu docierają bodźce uruchamiające machinę wydzielania hormonów odpowiedzialnych za szybką reakcję obronną. Przysadka mózgowa uwalnia substancję pobudzającą do pracy korę nadnerczy, które z kolei odpowiedzialne są za produkcję adrenaliny i noradrenaliny. Hormony te mają na celu pełną mobilizację organizmu, dzięki czemu nasze ciało zdolne jest pokonać niewyobrażalne w normalnym stanie przeciwności. Jeśli ta burza wyciszy się po krótkim czasie, nic złego nam nie grozi. Sytuacja robi się jednak poważna, gdy uczucie stresu utrzymuje się w naszym ciele – wtedy to dochodzi do jego poważnego wycieńczenia.

Współczesna psychologia wyróżnia dwa rodzaje stresu. Pierwszy z nich to zespół stresu ostrego, a więc ten najczęściej spotykany i wyrządzający najmniejszą szkodę naszemu ciału oraz psychice. Pojawia się on w chwili, kiedy niespodziewanie zostajemy wystawieni na wstrząsający nami bodziec. Może to więc być reakcja na widok pająka, jeśli nie lubimy tych stworzeń, bądź też strach wywołany gwałtownym hukiem.

Drugi rodzaj zdenerwowania to zespół stresu pourazowego. Można o nim mówić wtedy, gdy napięcie utrzymuje się w okresie powyżej czterech tygodni. Stres tego typu pojawia się jako reakcja na traumatyczne wydarzenie: wypadek samochodowy, śmierć kogoś bliskiego, pożar. W przypadku stresu pourazowego dotknięta nim osoba, zwykle wbrew własnej woli wraca myślami do strasznej sytuacji, co uniemożliwia jej normalne funkcjonowanie (występują wtedy zaburzenia snu oraz wycofanie się z życia towarzyskiego). By wyzwolić się od zespołu stresu pourazowego konieczne jest udanie się na terapię i uczęszczanie na nią regularnie.